Sivut

lauantai 21. maaliskuuta 2015

Kvitt eller dubbelt - multiplikationer med stora tal

Målgrupp: åk 3
Tid: 20 minuter
Material: pengar, anteckningsmaterial

Dela upp barnen i lag och låt dem hitta på ett lagnamn åt sig. Varje lag får i början en viss summa pengar t.ex. 5 x 20 €. Fråga alltid lagen hur mycket pengar de får när du anger multiplikationen.

På förhand hittar du på uppgifter och frågor som tar till vara olika styrkor i laget. T.ex. olika frågor och samarbetsuppgifter.

Ge ett tips om hurdan fråga eller hurdan uppgift det kommer att vara samt en koefficient som anger hur mycket pengar man får om man satsar rätt. Gå därefter runt till lagen och be dem satsa en viss summa pengar på att de vet svaret till uppgiften eller är snabbast på att utföra uppgiften. Utför uppgiften. Nu får de lag som tippat rätt tillbaka sina pengar gånger koefficienten. Fråga igen laget hur mycket de skall få. 


T.ex. 
1. Uppgiften handlar om matematiktermer och koefficienten är två. 
2. Lagen satsar pengar.
3. Ställ frågan: "Vad kallas svaret i en multiplikation med ett "finare" namn?" och be lagen svara antingen på griffeltavla, anteckningsblock eller genom att viska svaret.
4. De lag som svarade korrekt får då alltså 3 gånger så mycket pengar tillbaka. Fråga lagen hur mycket pengar de får innan du överräcker pengarna åt dem.    

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti